PUBLICITAT

Derrere la pantalla
( http://www.aulamedia.org/tvaula/publicitat1.html )

EXERCICI 1:

a) Què és el departament de comptes?
Analitza la informació que l’anunciant ha facilitat i projecta l’estratègia per aconseguir els objectius assignats a la publicitat.

b) Què heu estudiat per treballar en un agència?

Grau en publicitat i relacions públiques.

c) Com és el rodatge d'un espot?
Una vegada fet el guió, es realitza un càsting. Escollits els actors, es realitza el rodatge utilitzant tota mena de trucs com en els anuncis de menjar, els gelats són d'espuma o els de cervesa ha de semblar que és fresca utilutzant líquids o per l'espuma sol ser espuma d'afaitar... Després es fa la post-producció on s'apliquen retocs de tot tipus com els sons i la música que s'afageixen després.

d) La publicitat és realment creativa?
Si, el departament creatiu pensa idees que responguin el que el client vol. No tots els consumidors són iguals, el client que vol vendre el seu producte ha fet un estudi de quina franja d'edat o personalitat anirà destinat l'anunci. D'això en diem Target, aquest se'ls hi ha d'impactar amb l'imatge que usis en la publicitat.

e) Es proven els espots abans de sortir a la tele?

Si, es fan diferents proves per veure les reaccions i si funcionara davant el públic.

f) Com s'aconsegueix que un anunci sigui viral?
La publicitat ens envolta, des de nois/es anunci, que fan publicitat a partir de la roba que han pagat, inconscientment on es pot llegir la marca. Emplaçament del producte col.locant-lo en series, pel.lícules...
S'introdueix la publicitat als videojocs i internet: In-game, publicitat en els decorats dins els videojocs i Advergame, jocs creats específicament per aquella marca.


g) Com es posa el preu d'un producte?

A partir del target i un estudi del mercat posen el preu adequat per aquell sector de persones el qual va destinat i s'ho podria permetre.

h) Com escolliu en quins mitjans sortiran els anuncis?

Depèn del producte i els consumidors a qui va dirigit aquest.

i) Com és que hi ha anuncis que no s'entenen?

És un mitjà perquè el consumidor es pregunti sobre l'anunci, li cridi l'atenció i ell tregui les seves pròpies conclusions.

j) Qui controla que els anuncis compleixin la normativa?

El departament d'assumptes legals.

k) Quina diferència hi ha entre publicitat i propaganda? La publicitat utilitza recursos i estratègies per vendre el producte, la propaganda nomes informa sobre aquest.


l) És el mateix fer un espot que una campanya de conscienciació? No, com esmentava anteriorment, l'espot tracta de vendre un producte anunciat (per tant d'aconseguir un guany econòmic) mentre que la campanya preten canviar un comportament de la població.

  m) Han evolucionat molt els missatges publicitaris?Òbviament la publicitat ha tingut la seva pròpia evolució, però pel que fa als estereotips usats per transmetre ràpidament un missatge (la imatge d'una dona mestressa de casa, d'un adolescent...) segueixen sent, més o menys, els mateixos.

n) Com és que m'agraden els anuncis de cotxes si encara no tinc 18 anys?Perquè molts d'aquests anuncis no van tan sols dedicats als que ja poden conduir, sinó a una edat menys avançada, per tal que aquests menors quan compleixin els 18 es converteixin en consumidors potencials d'aquest producte.

o) Com s'ho feien per què productes nocius semblessin bons?
Mostrant solament els aspectes bons del producte i amagant totalment els seus defectes. Com és d'esperar, tenint la intenció de vendre el producte, l'anunci tractarà de fer-nos creure que el producte val realment la pena.

p) Com afecta la publicitat en un informatiu?

Busquen la franja horària que creuen que el perfil del client que busquen estarà mirant la tele o escoltant la radio en aquell moment.

q) La publicitat emocional menteix quan ens ven un món ideal?
Si, ens fa tenir esperances, juga amb el límit de la veritat, una mentira repetida moltes vegades acaba sent una veritat. Hi ha anuncis agressius que es salten codis ètics, tot si val per vendre un producte.


r) Ens pots dir un exemple de com la publicitat crea problemes que no tenim?
Les bandes de cera Veet, ensenya com una noia fa servir unes bandes de marca blanca i se li irrita la pell i se li queda la cera enganxada a les cames, desprès es veu una cama perfectament depilada i la noia fent servir una banda Veet, no es que sigui les bandes, sinó les cames perfectes de la model el que et fan venir ganes de comprarte les bandes de cera Veet.


EXERCICI 2:


a) Anota els llocs on trobeu publicitat durant tot un dia:La publicitat està a tot arreu, només llevar-te trobes publicitat en les amrques d'algunes peces de roba. Al lavabo, trobes la publicitat dels productes: la pasta de dents, l'espuma del cabell, el sabó de les mans... A la cuina, tant a l'esmorzar, al dinar o al sopar trobes la marca dels productes que has comprat: el colacao, la melmelada, l'etiqueta a la poma, l'ampolla de l'aigua... Quan surto de casa i pujo al cotxe per anar a l'estació, a la ràdio sonen anuncis publicitaris d'alguna cosa. A l'estació hi ha publicitat de RENFE, o dels productes que la dona ven al bar. Quan arribo a Granollers, l'autobús que agafo per anar a l'institut porta un anunci en gran. Pel carrer hi ha cartells publicitaris d'esdeveniments o de productes.

b) Hi ha productes que són perillosos per a la salut com el tabac o l'alcohol. Sabríeu dir si els anuncis d'aquests productes ho fan amb arguments racionals o amb emocions?
Ho fan a partir d'emocions perquè el consumidor es posi a la pell del personatge de l'anunci i es crei una necessitat al voltant del producte.


c) Busqueu un anunci que creieu que no diu tota la veritat o que directament enganya els espectadors i comenteu perquè creieu que menteix..http://www.youtube.com/watch?v=ka24O8k94FY
Anunci anti-arrugues RevitaLift Láser X3 de l'Oreal, l'anunci diu que posan-te aquesta crema es redueixen les arrugues, s'emplena la pell i remoldeja contorns, compara els resultats amb una sessió láser.No crec que una dona amb alguna arruga posan-se aquesta crema rejovenirà i tindrà la pell com quan tenia 17 anys.

d) Opina. Hi ha publicistes que diuen que la publicitat no ens afecta gaire. Què en penseu?

La publicitat ens afecta i molt. De fet qualsevol anunci que haguem vist en la televisió, pel carrer, en una tanca publicitària, en cartells ens influeixen fins tal punt que poden modificar la nostra conducta.
Si en fixem en les models de les grans desfilades, actrius i actors i famosos en general, porten roba de marques famoses les quals paguen a aquestes persones perquè facin publicitat de la marca i els fans o les persones que ho veuen es vegin incitats a comprar aquesta marca.
Si ens fixem en el aspecte físic d'aquestes persones, també estan relacionades amb el cànon de bellesa que el món de la publicitat ha començat a difondre amb els anuncis de roba interior, roba o roba de bany.

EXERCICI 3:


1) Els anuncis institucionals, en lloc de vendre un producte, busquen conscienciar la població sobre algun tema sensible com els accidents de trànsit, el consum de drogues, la necessitat de reciclar, etc. Per a la prevenció dels accidents de trànsit, al llarg del temps s'han utilitzat diferents estratègies buscant la màxima efectivitat, és a dir, la reducció de morts i ferits a la carretera. Aquí tens alguns exemples, mira'ls i respon les tres qüestions:

http://www.youtube.com/watch?v=scuWEKV7AGo
http://www.youtube.com/watch?v=vL4xVAk1cH0
http://www.dailymotion.com/video/x2sb4v_campana-dgt-velocidad_shortfilms#.UYeLYbWeO0s
http://www.youtube.com/watch?v=2YqUdd8XZtQ
http://www.youtube.com/watch?v=73239X3WIa0

a) En dues o tres paraules, com definiries l'estratègia de cada anunci, és a dir, la manera com intenta convèncer l'espectador?-Primer anunci: dedicat a un target infantil, amb una cançó fàcil de recordar volen conscienciar als més petits de la seguretat dins d'un cotxe: posar-se el cinturó.-Segon anunci: és proper a l'espectador per l'escena i la manera de parlar: qualsevol conductor podria estar mantenint aquest conversa. La intenció és fer reflexionar a l'espectador veient el pes que tenen les seves paraules.
-Tercer anunci: el protagonista intenta persuadir al conductor fent-lo pensar en les coses que li importen: la família, els diners, els punts del carnet... Vol que el conductor reflexioni sobre les coses que li importen per anar amb compte quan està al volant.
-Quart anunci: hi ha uns exemples d'accions que distreuen al conductor i poden provocar-li un accident. Són accions quotidianes que s'apropen al món de l'espectador, i el volen fer reflexionar juntament amb la veu en off.-Cinquè anunci: vol conscienciar al conductor de que una acció pot provocar-li un accident no només a ell, sinó a moltes persones més que no en tenen cap culpa: causa danys irreparables tant físics com psíquics, i pot provocar la mort a moltes persones innocents.


b) Hi ha qui diu que alguns anuncis (com el darrer) són inadequats perquè són massa violents, sensacionalistes, etc. Però hi ha qui diu que qualsevol cosa és adequada si serveix per reduir els accidents. I a tu, què et sembla? Creus que hi hauria d’haver un límit i, en aquest cas, quin hauria de ser?
El últim anunci és un impacte molt gran per l'espectador emocionalment, es veritat que això podria passar, i així adverteixes al conductor del que pot arribar a passar, però per algú que no té l'edat suficient o ja ha patit un accident o algun familiar i que té els sentiments tocats, no es un anunci recomanable.

c) Deixant de banda si són adequats o no, quin creus que és l’anunci més efectiu per a reduir els accidents (no el que a tu t’agradi més)?El més violent, el que recrea amb més realitat el que et pot passar, i fa que tu et possis en la situació del conductor de l'anunci i t'adonis de que a tú també et pot pasar.


EXERCICI 4:

Com creus que hauria de ser un anunci perquè fos realment efectiu amb la gent de la teva edat? Quina estratègia hauria d’utilitzar?
Crec que hauría d'impactar i ser molt violent o molt expressiu.


EXERCICI 5:


a) Alguns publicistes afirmen que la publicitat només és un reflex de la realitat. Creieu que les dones de la realitat són com la que es pinta a l'anunci?
No, aquest anunci és masclista, les dones no som tan inútils, ens valem per nosaltres mateixes, d'acord que potser alguna no sap utilitzar la maquina, però si veu que està fen malbé la paret para, no segueix. Al anunci la dona acaba amb un martell, es com si digues que les dones estan ancorades al passat i que no poden fer feines "d'homes".
b) Diríeu que l’anunci busca ridiculitzar les dones? Amb quina finalitat?

crec que les arribi a ridiculitzar però si excuir-les d'activitats que segons ells només poden fer els homes. Això ho fan per fer entendre que les dones també fan les activitats dels homes però poder se'n ensurten menys i és una forma de relacionar això amb que la dona també agafa el cotxe de l'home i que per tant el possi a tot risc.
 c) Creieu que les coses com penjar un quadre ja les sabem fer quan naixem o les aprenem després? Diríeu que hi ha més homes que dones que saben penjar un quadre? Per què?
Penjar un quadre no és una cosa innata. Les aprenem a fer quan sorgeix la necesitat. Potser ho han fet més cops un home que una dona perquè és una acció que els homes tenen integrada com a simbol de masculinitat.